Carpe Jugulum

Juče sam pročitala ovu Pračetovu knjigu, odjednom.
Zato se danas pitam, da li je to bio san…. ali nije, sećam se da sam počela i nisam mogla da stanem, a onda je već bila ponoć.
Veštice, vampiri, jedan trol, feniks i sveštenik … u odličnoj priči o sukobu, sabijene na nekih 400 strana džepnog izdanja.

Smejala se jesam, ali kod Pračeta se ne smejete štosevima i vicevima, već ponašanjima koje već znate, ali ih niste baš videli u tom, smešnom, svetlu. A onda, par stranica kasnije, prošla me je jeza od dogadjaja koji su usledili.
Znam da Pračeta čitaoci ili obožavaju ili im je dosadan. Jednostavno, za njega morate znati nešto istorije, mitologije, simbolike i fantastike, da biste povezali analogije.

Svi likovi su odlični, ali Baka Vedervaks kao da započinje i završava knjigu, i provlači se kroz sve njene delove, jer bez nje to i ne može sve da se razreši. Još od kako sam čitala kratku priču „More i sitne ribe“, bilo mi je jasno da je Baka nepobediva. Jednostavan heroj koji uvek zna kako da pravda pobedi, i uvek vas ima na svojoj strani. I ne čini to da bi bila heroj, nego zato što tako jeste. A opet, nije strana, nedostupna, pogotovo kad je njena najbolja prijateljica Nana Og zove „Esmi“… A ovde se pojavljuje nova veštica, Agnes, a to što ima jagnjeće ime, nemojte da vas prevari ….
Možda jedino što u ovim knjigama mogu da zamerim jeste struktura, jer ima lagani, mističan uvod, zaplet, kulminaciju, razrešenje, i šta je bilo posle ….. Ali možda je upravo u tome štos, jer su likovi smešteni u magijskom svetu, pa moraju da prate i tu strukturu bajke.

4 thoughts on “Carpe Jugulum

  1. ves kaže:

    Dobila sam je pre nekoliko meseci – mislim upravo kada je i izasla? – i cuvam je za jul i opustanje u debelom hladu nekog bora, na moru 🙂

  2. meggy kaže:

    ne znam koja je po redu ova knjiga-ja sam tek na pocetku (Jednakost rituala) ali mi je poznata baka Vedervaks:)) svidja mi se Prachetov humor-nekako je „u hodu“:) citas, citas i tako neprimetno i neocekivano ti „servira“ shalu i pocnes da se smejes nenormalno:)

Ostavite odgovor

